کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تفاهم‌نامه‌ ۱۸ میلیارد دلاری تامین مالی پالایشگاه‌های «مروارید مکران» و «شهید قاسم سلیمانی» امضا شد

کرانه جنوبی؛ بستر پتروپالایشی‌ها

11 مرداد 1401 ساعت 7:39

دیروز دوشنبه در حضور رئیس‌جمهور، معاون اول او و وزیر نفت تفاهم‌نامه‌های تامین مالی و مشارکت در پروژه‌های ساخت دو پالایشگاه ۳۰۰هزار بشکه‌ای در استان هرمزگان به امضا رسید که قرار است تا ۵ سال آینده به بهره‌برداری برسند. تفاهم‌نامه نخست به ارزش ۷/ ۶میلیارد دلار با تعدادی از بانک‌های کشور و یک هلدینگ فعال در این حوزه برای پالایشگاه «مروارید مکران» در جاسک منعقد شد. علاوه بر این، ۱/ ۱۱میلیارد دلار تفاهم‌نامه نیز برای تامین مالی پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» در بندرعباس امضا شد. گفته می‌شود این تاسیسات پالایشی و شیمیایی از قانون تنفس خوراک بهره خواهند برد.


به گزارش بازار قیر به نقل از دنیای اقتصاد تفاهم‌نامه‌های مشارکت و تامین مالی ساخت پالایشگاه «مروارید مکران» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰هزار بشکه نفت خام سنگین و فوق سنگین در جاسک و پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰هزار بشکه‌ نفت خام سنگین در بندرعباس همسو با اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی دیروز (دوشنبه، ۱۰ مردادماه) با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت امضا شد. به گزارش شانا، تفاهم‌نامه مشارکت و تامین مالی احداث پالایشگاه «مروارید مکران» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰هزار بشکه نفت خام سنگین و فوق سنگین در جاسک با برآورد حدود ۷میلیارد دلار سرمایه‌گذاری میان گروه اقتصادی مفید و بانک‌های ملت، تجارت و پارسیان امضا شد تا بر اساس مشارکت‌نامه پیوست شرکت مجری، تامین مالی و احداث پالایشگاه یادشده تامین شود.
گروه اقتصادی مفید، بانک‌های ملت، تجارت و پارسیان در تفاهم‌نامه مشارکت و تامین مالی احداث پالایشگاه نفت خام سنگین و فوق سنگین «مروارید مکران» سهم دارند. استفاده حداکثری از تجهیزات ساخت داخل و بهره‌مندی از قانون تنفس خوراک از ویژگی‌های طرح ساخت پالایشگاه نفت مروارید مکران است. تفاهم‌نامه مشارکت و تامین مالی احداث پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰هزار بشکه نفت خام سنگین نیز با برآورد کمی بیش از ۱۱میلیارد دلار سرمایه‌گذاری میان بانک‌های ملی، رفاه کارگران، ملت و تجارت و گروه تدبیر انرژی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج ‌فارس، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران امضا شد تا بر اساس مشارکت‌نامه پیوست شرکت مجری طرح، تامین مالی و احداث پتروپالایشگاه یادشده تامین شود.


کد مطلب: 196

آدرس مطلب :
http://www.bazareghir.ir/fa/news/196/کرانه-جنوبی-بستر-پتروپالایشی-ها

بازارقیر
  http://www.bazareghir.ir