به گزارش بازار قیر قیمتهای بالاتر HSFO مدیترانه ای قیمت محموله قیر را در این هفته افزایش داد، اگرچه تخفیف های قیر قیمت محموله قیر را در این هفته افزایش داد؛
اگرچه تخفیف های قیر به قیمتهای نفت کوره منطقه ای افزایش یافت زیرا تقاضای ضعیف و افزایش قیمتها مانع از علاقه خرید شد.
بازار قیر آسیا -اقیانوسیه با حمایت از شرایط متعادل عرضه و افزایش معاملات آتی نفت خام، در روند صعودی خود باقی ماند.
افزایش قیمت قیر صادراتی آسیا
قیمت قیر از اکثر نقاط صادراتی از افزایش قیمت نفت خام و نفت کوره حمایت کرد،اگرچه بازار محموله قیر اروپا کند بود و تخفیف ها برای نفت کوره افزایش یافت.
در شمال و مرکز اروپا، هوای زمستانی فعالیت راهسازی و نیاز به قیر را به حداقل می رساند و همچنین به دلیل عدم فروش پالایشگاه ها و پایانه ها، قیمتها در بازار داخلی و مرزی نوسان داشته است.
قیمتهای بالاتر HSFO مدیترانه ای قیمت محموله قیر را در این هفته افزایش داد، اگرچه تخفیف های قیر قیمت محموله قیر را در این هفته افزایش داد؛
اگرچه تخفیف های قیر به قیمتهای نفت کوره منطقه ای افزایش یافت زیرا تقاضای ضعیف و افزایش قیمتها مانع از علاقه خرید شد.
بازار قیر آسیا -اقیانوسیه با حمایت از شرایط متعادل عرضه و افزایش معاملات آتی نفت خام، در روند صعودی خود باقی ماند.
تقاضا از بیشتر کشورها همچنان ثابت بود، اگرچه انتظار می رود با برگزاری جشن های قریب الوقوع سال نو قمری در چین و بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا کاهش یابد.
قیمت قیر در سرتاسر کشورهای افریقای جنوبی بویژه برای تحویل به بازارهای شرق و غرب افریقا، به دلیل افزایش قیمتها در خاورمیانه و جهش قیمتهای محموله در اروپا و ساحل عاج ادامه یافت.
کاهش تقاضای قیر در بازارهای اروپا
آب و هوای زمستانی فعالیت راهسازی و نیاز به قیر را در بازارهای سراسر منطقه به حداقل رساندو به دلیل عدم قروش پالایشگاهها و پایانه ها، قیمتها در بازار داخلی و مرزها بدون تغییر باقی ماند.
بسیاری از واحدهای تولید قیر پالایشگاهی طبق معمول در این زمان از سال بسته ماندند،
اگرچه حجم کامیون های کوچک در بازارهایی مانند بنلوکس، بریتانیا و تا حدی در بخش هایی از آلمان در حال حرکت بودند.
بارش برف سنگین در کشورهایی مانند آلمان و لهستان در دمای زیر صفر در چندین کشور دیگر اروپای شمالی و مرکزی من جمله رومانی
و بلغارستان به این معنی است که بسیاری از پالایشگاهها حتی قیمتهای هفتگی را صادر نمی کنند.
از آنجا که فعالان بازار منتظر افزایش شدید قیمتهای کامیون های داخلی در بازارهای کلیدی شمال غرب اروپا در
قیمتهای ماهانه برای عرضه فوریه در واکنش به افزایش شدید نفت خام و نفت کوره تا این ماه بودند،
قیمت محموله قیر در غیاب فعالیت قابل ملاحظۀ بازار نقدی همچنان افزایش یافت.
قیمت HSFO روتردام طی هفته منتهی به ۲۱ ژانویه (۱ بهمن ۱۴۰۰) ۲۵-۳۰ دلار/ تن افزایش یافت،
در حالی که تخفیف محموله قیر به ارزش HSFO کاهش یافت.در محموله های بالتیک با تخفیف ۲۵-۳۰ دلار فوب به کشتی های فوب HSFO روتردام، تخفیف ها تا ۵ دلار/ تن افزایش یافت؛
در حالی که محموله های قیر روتردام با تخفیف های حدود ۲۰ دلار/ تن فوب، ۲-۳ دلار در هر تن ضعیف تر ارزیابی شد.
جابجایی محموله های اروپای شمالی و محموله های انفرادی به بریتانیا، نروژ، فنلاند و سوئد با نرخ کلی فعالیت ها و تقاضای فصلی ملایم محدود شد؛
به این معنا که چندین نفتکش در انتظار تجارت اسپات، تا دراز مدت بیکار بودند.
افزایش قیمت قیر مدیترانه
افزایش قیمت HSFO مدیترانه ای قیمت محموله قیر را بطور کامل افزایش داد،اگرچه تخفیف قیر به قیمت نفت کوره منطقه ای به دلیل تقاضای ضعیف و افزایش قیمتها برای جلوگیری از علاقه خرید افزایش یافت.
محموله های فوب اسپانیا در مقایسه با محموله های فوب HSFO مدیترانه ای با تخفیف حدود ۱۵ دلار/ تن کاهش یافتند.
تفاوت محموله های فوب یونان ۵ دلار/ تن با تخفیف ۲۰-۲۵ دلار/ تن به محموله های HSFO منطقه ای کاهش یافت،
در حالی که تخفیف های فوب ایتالیا با ۲-۳ دلار/ تن افزایش یافت و به تخفیف های ارزیابی شده حدود ۲۰ دلار در تن رسید.
برخی از این کاهش ها به رقابت شدید صادرات ترکیه مرتبط بود که با تخفیف ۲۵-۳۰ دلار/ تن به قیمتهای HSFO منطقه ای برای محموله ۵.۰۰۰ تنی استاندارد نشان داده شد.
چنین ارزشهای ضعیف مرتبط با نفت کوره با مقادیر معین در مصر مشخص شد زیرا شرکتهای تجاری منطقه ای گفتند که آخرین مناقصۀ شرکتی دولتی EGPC در مصر برای سه محموله وارداتی اواخر ژانویه/ اوایل فوریه به ویتول بعنوان پریمیوم برای حمل HSFO مدیترانه با قیمت کمتر از ۱۰ دلار/ تن و تحویل به اسکندریه اعطاء شده است.
با اینکه ارزش جایزۀ هنوز تأیید نشده بود، EGPC همچنین یک مناقصه جدید برای واردات سه محموله ۵.۰۰۰-۶.۰۰۰ تنی برای تحویل در اواسط تا اواخر فوریه به پایانه اسکندریه خود صادر کرد. نرخ حمل و نقل بین مدیترانه ای نیز بدون تغییر ارزیابی شد؛ با افزایش شدید هزینه های سوخت انبارها که با کاهش تقاضای فصلی برای محموله ها مقابله کرد، چندین تانکر بیکار مانده و در انتطار رشد تجاری بازار بودند. از آنجا که اجاره دهندگان شدیدآ از تقبل هرگونه هزینه اضافی ناشی از قیمت های بالای سوخت انبار خودداری می کردند، بسیاری از مالکان ترجیح می دادند کشتی های خود را از بازار نقدی دور نگه دارند تا زمانی که حاشیه سود آنها کاهش یابد.
جهش قیمت قیر
قیمت قیر بویژه برای تحویل به بازارهای شرق و غرب افریقا، با جهش قیمتهای محموله های کشورهای اروپایی و ساحل عاج ادامه یافت.به نظر می رسد که این افزایش ها که منعکس کنندۀ افزایش قیمتهای نفت خام و نفت کوره هستند، تاکنون حداقل نتوانسته است با افزایش فعالیت و تقاضا در کشورهایی همچون نیجریه، غنا، کنیا و افریقای جنوبی از علاقه خرید به بازارهای کلیدی افریقای جنوبی جلوگیری کند. خریداران در بازارهای کوچکتر متکی به واردات بسته بندی شده همچنان با هزینه های بالای حمل و نقل کانتینری و مشکلات لجستیکی علاوه بر قیمتهای تحویلی رو به افزایش دست و پنجه نرم می کنند که می تواند اثرات نامطلوبی بر خرید از این بازارها به دنبال داشته باشد. فعابیت ساخت و ساز منطقه ای در میان فصل خشک که تا ژوئن در اکثر کشورهای غرب افریقا ادامه خواهد داشت، بطور پیوسته در حال افزایش بود و واردات محموله های بزرگ همچنان به منطقه ادامه می یابد. بیتو آتلانتیک ۴۵۹۸۶ dwt یکی از تانکرهای ناوگان روبیس با بارگیری محموله های بزرگ خود در پایانه صادراتی آژیو در تئودوری یونان برای رسیدن به مقصد در ۳۰ ژانویه (۱۱ بهمن ۱۴۰۰) به مرکز پایانه افریقای غربی شرکت لومه رسید. پس از آن، کشتی خواهر اکسپرس بیتو ۴۵۹۷۴ dwt محموله بزرگ مشابهی را در ۹ ژانویه (۱۹ دی ۱۴۰۰) به لومه منتقل کرد و بطور چشمگیری ذخایر منطقه ای را افزایش داد که می تواند برای تأمین نیازهای بازارهای کلیدی بویژه نیجریه مورد استفاده قرار گیرد. قیمت واردات محموله به افزایش خود ادامه داد که نشان دهندۀ افزایش شدید قیمت قیر مدیترانه ای ناشی از افزایش مداوم قیمت نفت خام و HSFO است.
ثبات قیمت قیر سنگاپور
قیمت قیر سنگاپور همچنان ثابت است و به دلیل متوازن تر شدن اصول بنیادی بازار، به بالاترین حد خود در دو ماه و نیم نزدیک شد.قدرت معاملات آتی انرژی فروشندگان را به ادامه افزایش قیمت سوق داد اما خریداران همچنان نسبت به دورنمای بازار محتاطانه نگاه می کنند. از این رو با ایجاد شکاف گسترده در انتظارات خرید و فروش، روند معاملات کند شد. اوایل این هفته قراردادی برای بارگیری محموله ۵.۰۰۰ تنی در ماه فوریه با قیمت ۴۴۰ دلار/ تن فوب سنگاپور منعقد شد. محموله دوم برای بارگیری در فوریه براساس فرمول قیمت توسط یک خریدار مستقر در ویتنام با میانگین قیمت ماهانه فوریه انجام شد. محموله دیگری با وزن ۱.۵۰۰ تن برای بارگیری در فوریه از سنگاپور با قیمت ۴۳۰ دلار/ تن فوب به شرق اندونزی فروخته شد. پیشنهادات یا شاخص های فروش برای محموله های بارگیری شده در فوریه در بیشتر هفته ها در سطح ۴۴۰ دلار/ تن فوب سنگاپور بود، ازطرفی برخی شاخصها نزدیک تر به سطوح ۴۴۵-۴۵۰ دلار/ تن بود که احساسات شرکت در میان فروشندگان را نشان می داد. هیچ پیشنهادی برای بارگیری در مارس ارائه نشد اما ایده های اولیه فروش نزدیک به ۴۶۰ دلار/ تن مشاهده شد. در همین حال، خریداران از ویتنام، اندونزی و مالزی به شدت در برابر چنین ایده های فروش مقاومت کردند و اکثر پیشنهادات و نشانه های خرید برای بارگیری فوریه در بیشتر این هفته در محدوده ۴۱۵-۴۲۵ دلار/ تن فوب سنگاپور قرار داشتند. تولید در پالایشگاههای سنگاپور عمدتآ برای فوریه ثابت بود؛ اگرچه بحثهای مبنی بر کاهش عرضه اسپات برای محموله های اواخر فوریه به دلیل حاضیه های منفی فعلی شنیده می شد. هیچ شفافیتی از برنامه های تولید در ماه مارس وجود نداشت زیرا اختلاف کمتر از ۵۰ دلار/ تن یا بیشتر از آن بین قیمتهای قیر و HSFO کاهش انگیزۀ پالایشگاهها از حاشیۀ سود را تضمین می کرد.
ثبات قیمت قیر سنگاپور
کاهش قیمت قیر در آسیا-اقیانوسیه در سالی که گذشت
به گزارش بازار قیر علاوه بر کاهش قیمت قیر در سراسر آسیا و اقیانوسیه، قیمت محمولههای صادراتی ایران نیز کاهش یافت؛درحالیکه روند فعالیتها در بسیاری از نقاط اروپا کند شده و قیمتها با شروع فصل سرما تحتفشار قرارگرفتهاند.
با فرارسیدن زمستان، فعالیتهای ساختوساز در سراسر اروپای شمالی و مرکزی بهشدت کاهش یافت.
از طرفی، قیمتها در سراسر آلمان کاهشیافته و در برخی از بازارهای اروپای مرکزی بهویژه رومانی و مجارستان خسارتهای بیشتری به همراه داشته است.
در مدیترانه، تفاوت محموله فوب قیر نسبت به نفت کوره همچنان منفی باقی ماند؛
اگرچه مقادیر واقعی به دلیل افزایش هفتگی مقادیر HSFO افزایش یافت. روند قیمت در کشورهای جنوب صحرای افریقا متفاوت بود،
بهطوریکه قیمت واردات از شرق افریقا برای محمولههای میدل ایست برای دومین هفته متوالی بهشدت کاهش یافت؛
درحالیکه قیمت کالا در پایانههای غرب افریقا افزایش یافت. بازار قیر آسیا-اقیانوسیه به دلیل ادامه تقاضای ضعیف منطقهای بیشتر سقوط کرد.
کاهش پیشبینی تقاضا از اواخردسامبر در آستانه جشنهای سال نو میلادی نیز فعالیتهای تجاری در منطقه را نیز محدود کرد.
عرضه در آسیای جنوب شرقی عمدتاً برای محمولههای اواخر دسامبر و ژانویه کافی بود.
قیمتهای قیر ایران در راستای کاهش قیمت خوراک VB، کاهش علاقۀ خرید و کاهش نرخ ارز کاهش یافت.
کاهش قیمت قیر در آسیا
کاهش قیمت قیر با فرارسیدن فصل سرد
با شروع فصل سرما و شدت گرفتن شرایط یخبندان در بسیاری از کشورها، فعالیتهای ساختوساز در سراسر اروپای شمالی و مرکزی بهشدت کاهش یافت.درحالیکه قیمت اکثر کامیونها بهویژه در بازارهایی مانند فرانسه، بن لوکس و بریتانیا که معاملات ماهانه در آنها غالب است ثابت بود،
قیمتها در سراسر آلمان کاهش یافت و ازآنجاکه پالایشگاهها به دنبال فروش محصولات مازاد قبل از پایان سال بودند،
خسارتهای سنگینی نیز در بازارهای اروپای مرکزی بهویژه رومانی و مجارستان وجود داشت.
اما از طرفی، قیمت محموله بهشدت افزایش یافت زیرا افزایش شدید قیمتهای نفت خام و HSFO با تغییر ارزیابیشدهای در ارزیابیهای صادرات محموله روتردام و بالتیک همراه نبود؛
بهطوریکه تخفیفات ۵-۱۰ و ۱۰-۱۵ دلار/ میلیون تن فوب به ترتیب برای بارج های فوب روتردام و HSFO ثابت ماند.
بااینکه برخی از قراردادهای مدتدار برای کالاهای ۲۰۲۲ تاکنون در بازارهای اسکاندیناوی و بریتانیا به توافق رسیدهاند، بسیاری دیگر همچنان باوجود تفاوتهای فراوان در پیشنهادها قیمتی بین فروشندگان و خریداران قراردادی در حال مذاکره هستند.
به گفته شرکت نیناس، پالایشگاه گوتنبرگ آنکه یک واحد تولید قیر بسیار کوچک نسبت به پالایشگاه اصلی محصولات سوئدی در نینسهم است،
در سال ۲۰۲۱/۲۰۲۲ به تعطیلی موقت خط تولید به دلیل تعمیر و نگهداری از پاییز تا اوایل بهار ادامه میدهد.
بهبود اقتصاد آربیتراژ برای صادرات قیر ترنس آتلانتیک به غرب باعث شد برخی از شرکتهای تجاری به تجارت بالقوه به سواحل شرقی ایالاتمتحده رویآورند؛
اگرچه هیچ رزرو یا جابجایی از شمال غرب اروپا گزارش نشده است.
نوسانات قیمت ثابت در هر دو سوی اقیانوس اطلس انعقاد معاملات آربیتراژ را برای بسیاری از فعالان بازار دشوار کرد.
اختلاف قیمت محمولههای قیر فوب مدیترانه
اختلاف قیمت محموله قیر فوب مدیترانه نسبت به نفت کوره همچنان منفی باقی ماند،درحالیکه قیمتهای واقعی افزایش یافت تا منعکسکنندۀ افزایش ارزش HSFO باشد.
صادرات فوب یونان و ایتالیا با تخفیف ۵-۱۰ دلاری برای محمولههای HSFO مدیترانه بدون تغییر بود، درحالیکه اختلاف صادرات فوب اسپانیا با تخفیف ۵ دلار/ تن بدون تغییر ارزیابی شد.
افزایش دسترسی به صادرات ترکیه با کاهش حجم برخی از محمولهها به ۱۰ دلار/ تن فوب به قیمت نفت کوره منطقهای، بر عرضه منطقهای و فشار نزولی قیمت افزوده است.
پالایشگاه یکپارچۀ Galp پرتغالی مناقصه واردات ۲۰۲۲ خود را برای ۱۰-۱۴ محموله هرکدام ۴.۰۰۰ تن با پرداخت پریمیوم حدود ۷۰-۷۵ دلار/ تن به محمولههای HSFO فوب مدیترانه اعطا کرد؛ اگرچه این مقادیر تاکنون تأیید نشده است.
پالایشگاه ترکی توپراس در یک مناقصه فروش محمولههای قیر ۳۰.۰۰۰ تنی و پسماند از آلیگا را در نیمه اول ۲۰۲۲ به شرکتهای تجاری بینالمللی ویتول و پوما انرژی با دیفرانسیل فوب برای محمولههای HSFO مدیترانهای که میانگین آنها تقریب بالاتر از دورۀ ژانویه-ژوئن ۲۰۱۷ بود اعطا کرد.
برخی محمولهها از مدیترانه باقیمت ۴۳۷-۴۴۲ دلار/ تن CIF به سواحل شرقی ایالاتمتحده فروختهشدهاند که به دنبال موجی از فعالیتهای اواخر فصل در ایالاتمتحده باعث کاهش عرضه در برخی از پایانهها شد.
با این احتمال که محمولهها نرخ عرضه مدیترانه را تا حدودی کاهش میدهند، فعالان بازار هشدار دادند که نوسانات قیمت نفت خام و نفت کوره باعث دشوار شدن انعقاد معاملات آربیتراژ به نفع طرفین میشود.
با پابرجا ماندن بنبست بین اجارهکنندگان و مالکان حاملها، نرخهای حملونقل بین مدیترانهای در هفته ثابت ارزیابی شد؛
درحالیکه برخی از فعالیتهای کوتاهمدت باعث شد کشتیها بهویژه در شرق مدیترانه مشغول به کار شوند.
متفاوت بودن روند قیمتهای قیر در افریقا
باوجود متفاوت بودن روند قیمتها، قیمتهای واردات شرق افریقا برای محمولههای میدل ایست برای دومین هفته متوالی بهشدت کاهش یافت؛درحالیکه قیمت کالا در پایانههای غرب افریقا افزایش یافت. فعالیتهای ساختوساز در غرب افریقا در طول فصل خشک واردات محمولههای متعددی را بهویژه به پایانههای نیجریه آغاز کرد، درحالیکه یک محموله فله نیز به کنیا منتقل میشود.
به گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، دادههای اولیه نشان میدهد که میزان مبتلایان اُ-میکرون بستریشده در بیمارستانهای افریقای جنوبی که روند افزایشی داشت، کاهشیافته است؛
این یافتهها بهطور بالقوه به ادامه فعالیتهای عادی اقتصادی و ساختوساز در سراسر افریقای جنوبی اشاره دارد.
تعدادی محموله در هفته منتهی به ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) به پایانههای غرب افریقا بهویژه نیجریه و غنا منتقل شد، درحالیکه یک محموله بزرگ از اسپانیا در حال حرکت به پایانه منطقهای در لومه بود؛
این محموله قرار بود در ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) از طریق کشتی ۴۵۹۸۶ dwt بیتو آتلانتیک به لومه تحویل داده شود.
محمولههای استاندارد با میانگین ۴.۰۰۰-۵.۰۰۰ تن از نقاط بارگیری غرب افریقا مانند لومه، ابیجان و ساحلعاج بدون هیچ محمولهای خارج از مناطق وارداتی غرب افریقا، به مکانهای مصرفی در منطقه منتقل میشدند.
محدودیت این تجارت اسپات با کاهش فعالیتهای ساختوساز در کریسمس/ سال نو در بسیاری از بازارهای منطقه همچون نیجریه و غنا به کاهش حاشیۀ سود صادرات از مدیترانه به غرب افریقا مرتبط بود.
در هفته منتهی به ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر)، فرصتهای آربیتراژ ترانس آتلانتیک به سمت غرب از مدیترانه و شمال اروپا همچنین به تأمینکنندگان اروپایی یک خروجی جایگزین برای مازاد قیر در زمستان ارائه داد.
سطوح قیمت واردات محموله منطقهای افزایش یافت چراکه HSFO مدیترانه در بحبوحه بهبود معاملات آتی نفت خام از زیانهای شدید اخیر بازگشت، درحالیکه پریمیوم محموله قیر اسپانیا و ساحلعاج برای محمولههای HSFO مدیترانه بدون تغییر ارزیابی شد.